500 km od Stalowej Woli, w Bolechowie koło Poznania, jest fabryka autobusów Solaris. W środę, 16 maja, delegacja ze Stalowej Woli odwiedzała to miejsce z inicjatywy prezydenta Lucjusza Nadbereżnego. Dziennikarze, urzędnicy, samorządowcy oglądali autobusy, które trafią do naszego miasta.
– Przyjechaliśmy 500 km do Solarisa, z delegacją miasta Stalowej Woli, żeby zobaczyć, gdzie specjalnie dla mieszkańców Stalowej Woli realizowany jest największy projekt transportowy, wielkiej rewolucji w komunikacji publicznej – mówił w hali produkcyjnej Solarisa prezydent Nadbereżny.
Do Stalowej Woli ma trafić aż 19 nowych autobusów miejskich, 10 z nich to właśnie Solarisy z napędem elektrycznym. Zamówione przez stalowowolski MZK autobusy elektryczne to modele o nazwie Urbino 8,9 LE, z silnikiem o mocy 160 kW. Źródłem ich zasilania są cztery baterie o łącznej pojemności 160 kWh, które można ładować za pomocą złącza typu Plug-in, lub pantografu.
Przygotowywane dla Stalowej Woli Urbino 8,9 LE będą wyposażone w liczne udogodnienia dla pasażerów, takie jak: porty USB, WiFi, system monitoringu zwiększający bezpieczeństwo wewnątrz pojazdu oraz system zliczania pasażerów, który pozwoli na prowadzenie statystyk do efektywniejszego zarządzanie flotą miejskich autobusów.
– To bardzo komfortowy i nowoczesny autobus, który w środku posiada pełną elektronikę, wiele systemów, które ułatwią nowoczesne, komfortowe podróżowanie. W każdym z autobusów, które są realizowane w tym projekcie będzie biletomat, w którym będzie można zapłacić kartą i gotówką. Jeden taki autobus, to według przetargu 2 mln 200 tys. zł. Łączne zamówienie dla Solarisa to ponad 25 mln zł, całe zadanie to 42 mln zł, z czego zakup autobusów to 33 mln zł. Najważniejsze, że 33 mln zł, otrzymujemy z zewnątrz – informował Lucjusz Nadbereżny przed jednym z powstających dla MZK w Stalowej Woli autobusów.
Wszystkie autobusy, które trafią do Stalowej Woli będą czerwone, termin dostarczenia nowej floty to koniec sierpnia 2018 r. Zadanie jest realizowane w ramach projektu „Mobilny MOF Stalowej Woli”, który ma na celu poprawę dostępu do niskoemisyjnego transportu publicznego. Oprócz nowych autobusów powstanie w jego ramach system dynamicznej informacji pasażerskiej (na 30 przystankach), system elektronicznych kart miejskich, powstanie też zaplecze techniczne do obsługi nowych autobusów. Projekt zakłada także wymianę wiat przystankowych i budowę centrów/punktów przesiadkowych, pętli autobusowych, placów manewrowych, zatok przystankowych i parkingów typu „Park&Ride”/”Bike&Ride”.