Oszustwa telefoniczne od lat stanowią ogromne zagrożenie. Na działanie cyberprzestępców szczególnie mocno narażone są osoby starsze. Już dziś dowiedz się, jak rozpoznać oszusta i się przed nim ochronić!
Każdego dnia użytkownicy telefonów narażeni są na działanie cyberprzestępców, wykorzystujących najnowsze technologie i środki komunikacji do wyłudzania danych i pieniędzy. W swojej działalności posługują się niebezpiecznymi numerami, które pozornie niczym nie różnią się od tych wykorzystywanych w codziennym życiu. Chcesz dowiedzieć się, jak je rozpoznać? Już dziś wykorzystaj bazę numerów Infonumer!
Na czym polegają oszustwa telefoniczne?
Najczęściej przestępcy posługują się vishingiem, czyli podszywaniem się za pracowników banków, policjantów, urzędników oraz członków rodziny. Ich głównym celem jest wyłudzenie poufnych danych osobowych lub kradzież pieniędzy. Mogą nakłaniać swojego rozmówcę do podania loginów i haseł do bankowości internetowej, kodów autoryzacyjnych oraz instalowania szkodliwych aplikacji.
W manipulowaniu ofiarą pomaga dodatkowo spoofing, czyli ukrywanie prawdziwego numeru telefonu. Na wyświetlaczu zobaczysz wtedy znajomy numer swojego bliskiego lub nazwę banku, usługodawcy oraz instytucji publicznych. Zabieg ten zmniejsza czujność rozmówcy oraz zwiększa zaufanie.
Coraz częściej oszustwa przeprowadzane są za pośrednictwem SMS-ów oraz popularnych komunikatorów. Ofiary przekonane o tym, że kontaktuje się z nimi inna osoba, instalują niebezpieczne oprogramowania oraz klikają w linki płatności.
Jak rozpoznać oszustwo telefoniczne?
Oszuści posługują się głównie różnorodnymi technikami manipulacyjnymi. Wywierają presję czasową, popędzają oraz starają się wzbudzić w rozmówcy silne emocje. Liczą na to, że pochopnie podasz im niezbędne informacje. Cyberprzestępcy grożą m.in. utratą oszczędności lub informują o trudnej sytuacji członka rodziny. Twój niepokój powinno wzbudzić tym samym wywieranie nacisku na natychmiastowe podjęcie działania.
Obserwuj także ton głosu oraz ewentualne błędy językowe, które mogą sugerować, że kontaktuje się z nami obcokrajowiec. Liczne przestępstwa przeprowadzane są zza granicy. Zwracaj również uwagę na podejrzane pytania. Pracownicy banku nigdy nie prosić o dane do bankowości internetowej, a urzędnicy o dokonywanie płatności Blikiem.
Jak uchronić się i swoich bliskich przed oszustwem telefonicznym?
Każdy nieznany numer warto sprawdzać w internetowych bazach numerów, które zawierają liczne informacje dotyczące pochodzenia rozmówcy. Dowiemy się, czy są to przedstawiciele komercyjni, czy oszuści. Szczególnie ważne są komentarze i oceny innych użytkowników. Jeśli wydaje Ci się, że mogłeś paść ofiarą próby oszustwa, skontaktuj się z CERT Polska.
Odebrałeś podejrzany telefon z banku? W takiej sytuacji natychmiast przerwij rozmowę i zweryfikuj sytuację. Możesz skontaktować się z konsultantem z oficjalnej infolinii lub wybrać się do najbliższego oddziału. W ten sposób uchronisz się przed utratą znacznych środków finansowych, których odzyskanie może okazać się niemożliwe.