• Kontakt
  • O nas
poniedziałek, 25 września, 2023
Sztafeta.pl - wiadomości z miast Stalowa Wola i Nisko
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Stalowa Wola
  • Nisko
  • Sport
  • Kultura
  • Porady
  • Księgarnia
  • Ogłoszenia
  • Nekrologi
  • E-wydanie
Sztafeta.pl
No Result
View All Result
Strona Główna Wiadomości

Czy to koniec fałszywych promocji?

Trzy ceny na produkcie

Stanisław Chudy Dodane przez: Stanisław Chudy
15 stycznia 2023
w Wiadomości
2
Czy to koniec fałszywych promocji? Sztafeta.pl
Share on FacebookShare on Twitter

Od 1 stycznia 2023 r. w Polsce obowiązuje tzw. unijna dyrektywa Omnibus. Ma ona m.in. przeciwdziałać nieuczciwym promocjom, nakładając na sprzedających obowiązek podawania trzech cen przecenionego towaru: promocyjnej, regularnej i najniższej ceny tego produktu z ostatniego miesiąca.

Do tej pory mogliśmy tylko podejrzewać, że sprzedawcy tak manipulują cenami, czyli sztucznie je podnoszą, by potem je obniżyć w ramach rzekomych „promocji” czy fałszywych wyprzedaży.

Omnibus ma więc zapobiec sytuacjom, gdy jednego dnia np. telewizor dostępny jest w cenie, powiedzmy 999 złotych, a kolejnego jest „przeceniony” z 1999 złotych na 1299 złotych.

Takie działania były dość często zgłaszane do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w szczególności pod koniec roku, kiedy mamy akcje typu Black Friday, Cyber Monday, Black Weekend czy tuż przed świętami Bożego Narodzenia.

Teraz takie praktyki mają być niemożliwe, a rzetelność sprzedających ma weryfikować Inspekcja Handlowa (ta może nałożyć karę nawet do 40 tys. zł) oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (ta może „przyłożyć” jeszcze większe kary). Ale jak zawsze, diabeł tkwi w szczegółach i handlowych sztuczkach, po które dalej mogą sięgać nieuczciwi sprzedający.

Koniec rekordowych obniżek

Branżowi specjaliści przyznają, że sieci handlowe będą musiały zmienić swoje zwyczaje. Sugerują też, jakiego rodzaju „trików” można spodziewać się już wkrótce. Zwłaszcza że obecnie promocje to jedna z ulubionych ich form zachęcania do zakupów.

— Na pewno przy obecnej dyrektywie część dotychczasowych trików, które stosują niektóre sklepy, przejdą do przeszłości. Nie będzie już można opowiadać o wiecznym „wietrzeniu magazynów” sklepów z elektroniką. Zniknie też Black Friday w obecnym kształcie. Klienci zobaczą, że obniżki cen rzędu 70 proc. po prostu się nie zdarzają. Prawdziwa wyprzedaż może objąć jedną-dwie sztuki na sklep, a nie wielotysięczne partie. W ich przypadku obniżki ceny są zazwyczaj symboliczne – komentuje Tomasz Szacoń, właściciel firmy doradczej Retail Poland Consulting, który negocjuje dostawy produktów z największymi sieciami w Polsce. Jego zdaniem, znikną też promocje w stylu „kupuj bez VAT” czy „raty 0 proc.”.

– Polacy to lubią, ale to nie istnieje. Koniec końców, ktoś to finansuje i bierze na siebie – wyjaśnia Szacoń.

Kup dwa i zapłać mniej

Wydaje się zatem, że najpopularniejszym rozwiązaniem stanie się teraz znany już schemat, czyli „kup dwa i zapłać mniej”. Tego typu akcje są już spotykane w wielu sklepach, a wszystko wskazuje na to, że ich popularność może.

Można się zatem spodziewać, że takie właśnie promocje, które już na stałe zagościły do dużych sieci spożywczych, teraz trafią też do innych sklepów, które dotychczas stroniły od takich form. Łatwo wyobrazić sobie, że do telewizora dołączone będą w ten sposób jakieś akcesoria albo usługi. I właśnie dzięki temu sklepy te unikną konieczności informowania o dawnej najniższej cenie. Przykładowo, sklep z elektroniką nie będzie musiał jej podawać, jeśli w skład promocji wchodzi zakup konsoli i jednej z gier.

Także rzucające się w oczy informacje o cenach to rzecz, która teraz stanie się jeszcze cenniejszym orężem sklepowego marketingu. Gdy używanie sformułowań takich jak „promocja” czy „okazja” będzie trudniejsze, przebicie się z odpowiednio „krzyczącymi” kolorami (czerwony, żółty, pomarańczowy) znacznie zyska na znaczeniu.

Numer na kupony i kody

Sklepy poszukują też sprawdzonych wcześniej rozwiązań. Ich zastosowanie trzeba będzie jednak zawęzić. Wśród przedsiębiorców, którzy nie chcieli informować o najniższej cenie z ostatnich 30 dni, pojawiały się pomysły stosowania kuponów lub kodów rabatowych, co miało pozwolić na „obejście” stosowania nowych przepisów. Okazuje się jednak, że to nie będzie takie proste.

Dlaczego? Bruksela liczyła się z możliwością takiego obejścia nowego prawa. Jeśli promocja jest adresowana do wszystkich lub większości klientów (gdy np. każdy może wpisać podany kod lub może zapisać do newslettera i uzyskać zniżkę), to należy stosować nowy przepis.

Najniższej ceny z ostatnich 30 dni nie będzie trzeba jednak podawać w przypadku, gdy obniżka ma charakter spersonalizowany, to znaczy uprawniony jest do niej konkretny konsument, a to uprawnienie wynika np. z faktu, że konsument wcześniej dokonał u tego sprzedawcy określonych zakupów i uzyskał prawo do zniżki na kolejne. Podobna sytuacja dotyczy programów lojalnościowych np. polegających na długotrwałym gromadzeniu punktów.

Zniżka na urodziny i rocznicę ślubu

Specjalne oferty mogą też wiązać się z ważnymi rocznicami – wtedy też nie trzeba podawać nowej ceny. Sklepy będą mogły tworzyć spersonalizowane promocje dla konkretnych konsumentów, np. z uwagi na ich urodziny czy rocznicę ślubu.

A jeśli sieciom spożywczym bardzo będzie zależeć na tym, by przekonać klientów do promocji i jednocześnie nie podawać najniższej ceny z ostatniego miesiąca, zawsze pozostanie im skrócenie terminu ważności produktu. Gdy jest on krótszy od 30 dni, dyrektywa Omnibus nie obowiązuje.

Tagi: news
Stanisław Chudy

Stanisław Chudy

Dziennikarz Tygodnika „Sztafeta” Kontakt: chudy.sztafeta@gmail.com Tel. 509 387 013

Komentarze 2

  1. dario says:
    8 miesięcy ago

    Ja kupuje już tylko w sklepach, które się od razu dostosowały do dyrektywy. Dużo marketów mam blisko, a wole jechać dalej do takiego media expert bo widzę, że traktują klienta (i prawo) poważnie.

    Odpowiedz
    • piotr says:
      8 miesięcy ago

      Dobrze powiedziane. Minął prawie miesiąc a niektóre sklepy nawet nie mają cen z 30 dni. W ME widziałem, że akurat przestrzegają

      Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POLECANE

Z kanką po mleko do Habdank-Kossowskiego. Tajne nauczanie w LO im. KEN

Z kanką po mleko do Habdank-Kossowskiego. Tajne nauczanie w LO im. KEN

25 września 2023
2,7 mln zł na rozbudowę strażnicy OSP w Charzewicach

2,7 mln zł na rozbudowę strażnicy OSP w Charzewicach

25 września 2023

PROPONOWANE

„Gramy dla Majki” Bądź w niedzielę na stadionie w Zarzeczu i pomóż 3-letniej Mai Szwedo!
Sport

„Gramy dla Majki” Bądź w niedzielę na stadionie w Zarzeczu i pomóż 3-letniej Mai Szwedo!

25 września 2023
2 liga. Trzy punkty zostały w Stalowej Woli. Zapewnił je Stali Lucjan Klisiewicz
Sport

2 liga. Trzy punkty zostały w Stalowej Woli. Zapewnił je Stali Lucjan Klisiewicz

25 września 2023
Z kanką po mleko do Habdank-Kossowskiego. Tajne nauczanie w LO im. KEN
Stalowa Wola

Z kanką po mleko do Habdank-Kossowskiego. Tajne nauczanie w LO im. KEN

25 września 2023
2,7 mln zł na rozbudowę strażnicy OSP w Charzewicach
Stalowa Wola

2,7 mln zł na rozbudowę strażnicy OSP w Charzewicach

25 września 2023
SLO świętuje ćwierćwiecze istnienia
Stalowa Wola

SLO świętuje ćwierćwiecze istnienia

25 września 2023
Złoty jubileusz Krokusa
Kultura

O odbudowie Niska po Wielkiej Wojnie

24 września 2023
Facebook Twitter Youtube Instagram

Wydawnictwo Sztafeta działa od 1992 r. Zostało powołane do wydawania lokalnej gazety, a obecnie jest jedną z największych i najstarszych oficyn wydawniczych na Podkarpaciu.

  • O nas
  • Kontakt
  • Ogłoszenia
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Praca Stalowa Wola
  • Dodaj ofertę pracy

NEWSLETTER

Copyright 2023 © SZTAFETA. Wszystkie prawa zastrzeżone. |Archiwalna wersja strony | RODO | Realizacja Wirtualny Marketing

No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Stalowa Wola
  • Nisko
  • Sport
  • Kultura
  • Porady
  • Księgarnia
  • Ogłoszenia
  • Nekrologi
  • E-wydanie

Copyright 2023 © SZTAFETA. Wszystkie prawa zastrzeżone. |Archiwalna wersja strony | RODO | Realizacja Wirtualny Marketing

Używamy ciasteczek (cookies) na naszej stronie, aby Twoje doświadczenia w jej przeglądaniu były lepsze. Kliknij akceptuj, aby zaakceptować ustawienia.
Akceptuj
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT