Każda pomoc skierowana do uchodźców ma znaczenie! Oprócz wsparcia finansowego, materialnego i tego związanego z noclegiem, ważne są również wiarygodne i rzetelne informacje. Narodowy Fundusz Zdrowia przygotował kilka możliwości dostępu do profesjonalnej pomocy związanej z ochroną zdrowia w Polsce, sposobem poruszania się po poradniach, znalezieniem odpowiedniego lekarza czy też szczegółów dotyczących leczenia onkologicznego, które zostało przerwane na Ukrainie.
Dla naszych sąsiadów z Ukrainy NFZ udostępnił kilka źródeł informacji:
1. Czynna 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu oraz w święta, bezpłatna Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP) pod numerem 800 190 590, która obsługiwana jest również w języku ukraińskim. W ciągu ostatniego tygodnia zwiększona została obsada o dodatkowych konsultantów, którzy posługują się tym językiem.
Warto wiedzieć, że obywatele Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z agresją militarną Rosji na ich państwo, w Polsce mają zagwarantowany dostęp do bezpłatnego leczenia, bezpłatnych szczepień przeciwko COVID19, szczepień ochronnych dla dzieci i testów pod kątem zakażenia wirusem SARS-CoV-2. Na infolinii można zasięgnąć wszelkich informacji dotyczących systemu ochrony zdrowia w Polsce.
Ważne: Na infolinii tej uzyskają pomoc również pacjenci onkologiczni z Ukrainy, którzy musieli przerwać terapię w swoim państwie, ze względu na agresję Rosji. Mogą oni kontynuować leczenie w Polsce, a wspólnie z Polskim Towarzystwem Onkologicznym został ułatwiony kontakt pacjentom z Ukrainy z placówkami onkologicznymi w Polsce również w języku ukraińskim, przez całodobową i bezpłatną infolinię Narodowego Funduszu Zdrowia.
2. W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, istnieje możliwość otrzymania profesjonalnej pomocy medycznej przez telefon. Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) pod numerem 800 137 200 jest dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia, w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia. Obecnie infolinia obsługiwana jest w języku polskim, angielskim i ukraińskim.
Z TPK możemy skorzystać w sytuacji nagłego zachorowania poza godzinami pracy POZ, nagłego pogorszenia stanu zdrowia gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy lub gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.
3. Strony internetowe NFZ oraz Ministerstwa Zdrowia podają najważniejsze informacje związane ze zdrowiem również w języku ukraińskim.
4. Każdy punkt NFZ jest w pełni dostępny dla naszych Klientów. Dodatkowo na Sali Obsługi Klienta w Rzeszowie przy ul. Zamkowej, gdy będzie to wskazane pracownicy zapewnią pomoc osoby mogącej porozumieć się w języku ukraińskim.
Dla Klientów posługujących się językiem polskim, ale mającym problem z dotarciem do NFZ udostępnione zostały nowe narzędzie. Każdy Klient posiadający dostęp do smartfonu bądź komputera z kamerą, ma możliwość skorzystania z pomocy e-doradcy NFZ. To bezpłatna usługa, która umożliwia konsultację z pracownikiem oddziału NFZ przez wideo-spotkanie za pomocą ogólnodostępnej aplikacji Microsoft Teams. Wystarczy kliknąć w link na stronie internetowej Podkarpackiego NFZ, wybrać swój oddział wojewódzki Funduszu, dogodny termin, godzinę i temat spotkania.