Zakończenie budowy 15 km obwodnicy Stalowej Woli i Niska, oddanie do użytku 45 km drogi ekspresowej S19 na północy Podkarpacia. To były najważniejsze zadania zrealizowane przez drogowców w minionym roku. A co czeka nas w roku 2022?
Bez wątpienia w 2021 roku poprawił się komfort i bezpieczeństwo podróżowania i transportu w powiatach stalowowolskim i niżańskim.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:
Obwodnica Stalowej Woli i Niska
Pierwszym dużym zadaniem było oddanie do użytku 15 maja 2021 roku wyczekiwanej od wielu lat obwodnicy Stalowej Woli i Niska.
– Nowa droga wyprowadziła z centrum miast uciążliwy ruch tranzytowy, który kieruje się w stronę przejść granicznych w południowo-wschodniej części kraju (Korczowa, Medyka). Tym samym inwestycja wpłynęła na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie miejskiego układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości na DK77. Nowa obwodnica ponadto łączy się z budowanym szlakiem Via Carpatia, a to oznacza otwarcie terenów północnego Podkarpacia na nowe szanse rozwojowe – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Rzeszowie.
Realizacja obwodnicy Stalowej Woli i Niska była dofinansowana ze środków UE. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 297 229 777,01 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowiła 194 135 035,67 zł.
5 odcinków drogi ekspresowej S19
Jednak najważniejsze było udostępnienie kierowcom kolejnych odcinków drogi ekspresowej S19. W 2021 r. na północy Podkarpacia oddano do użytku 5 odcinków szlaku Via Carpatia o łącznej długości około 45 kilometrów:
- Lasy Janowskie - Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł,
- Rudnik nad Sanem – Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł,
- Nisko Południe – Jeżowe, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł,
- Jeżowe - Łowisko, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł,
- Łowisko – Sokołów Małopolski Północ, długość ok. 8 km, wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł.
Via Carpatia na Podkarpaciu i Lubelszczyźnie
Łącznie na Podkarpaciu kierowcy mają więc do dyspozycji prawie 76 kilometrów szlaku Via Carpatia.
Zerknijmy na chwilę na województwo lubelskie, wszak droga ekspresowa to przecież nie tylko podkarpacki projekt. A na Lubelszczyźnie również działo się sporo. W 2021 r. kierowcom udostępniono łącznie około 55,5 kilometra drogi ekspresowej S19 na odcinkach:
- Lublin – Niedrzwica Duża
- obwodnica Kraśnika
- Kraśnik – Janów Lubelski
- obwodnica Janowa Lubelskiego
- Janów Lubelski – Lasy Janowskie
W budowie jest ostatni odcinek drogi ekspresowej S19 Niedrzwica Duża – Kraśnik.
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber: „Zupełnie inna jakość komunikacji i transportu”
– W tym roku zostało oddanych do użytkowania 10 z 12 odcinków realizacyjnych. Pozostał 1 po stronie województwa podkarpackiego, Zdziary – Rudnik, z mostem na Sanie, a także 1 na Lubelszczyźnie między Kraśnikiem a Niedrzwicą. One zostaną oddane do użytku w 2022 r. Kiedy dokładnie, to już zależy głównie od warunków atmosferycznych, natomiast najpóźniej w kwietniu połączymy Rzeszów z Lublinem przez tereny powiatu niżańskiego i janowskiego. Czeka nas więc zupełnie inna rzeczywistość drogowa, zupełnie inna jakość komunikacji i transportu – powiedział „Sztafecie” wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Kiedy otwarcie odcinka S19 Zdziary – Rudnik?
Na zakończenie ostatniego odcinka Via Carpatii na północy Podkarpacia (Zdziary – Rudnik) zgodnie z umową wykonawca ma czas do kwietnia 2022 r. Można jednak spodziewać się, że kierowcy pojadą tym fragmentem drogi ekspresowej S19 znacznie wcześniej.
– Z powodu warunków atmosferycznych nie zostało wykonane malowanie na głównej jezdni, ale sama nawierzchnia jest gotowa. Umowny termin wykonania to kwiecień 2022 roku, więc nie można mówić o jakimkolwiek opóźnieniu. Gdyby na przełomie listopada i grudnia pogoda raczyła wytrzymać jeszcze dosłownie tydzień i pozwoliła na uzupełnienie braków, to również była szansa na oddanie tego odcinka w roku 2021. Tak się nie stało, a wymogi jakościowe są bardzo wysokie, potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa jest też wysoka. W związku z powyższym nie było możliwości wykonania tego malowania w dobrych technicznie parametrach – powiedział “Sztafecie” Bogdan Tarnawski, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.
Dodatkowy pas na S19 od Sokołowa do Jasionki
Na północ od stolicy Podkarpacia czeka nas jeszcze jedna inwestycja drogowa na S19. Chodzi o odcinek od węzła Sokołów Małopolski Północ do węzła Jasionka, gdzie dobudowany zostanie 1 pas jezdni. Dla tego zadania została już wydana decyzja środowiskowa, a ogłoszenie przetargu na tę inwestycję w systemie „Projektuj i buduj”, zaplanowano na 1 kwartał 2022 roku.
Na razie na tym docinku drogi ekspresowej S19 mamy trzypasmową jezdnię bez pasa rozdziału kierunków jazdy.
– Po rozbudowie będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Docelowa nośność to 115 kN/oś. Inwestycja będzie realizowana na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej – informuje rzeszowski oddział GDDKiA.
Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmie m.in.: dobudowę drugiej jezdni, dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń BRD i urządzeń ochrony środowiska, a także przebudowę kolidujących dróg poprzecznych, cieków oraz przebudowę i budowę infrastruktury technicznej. Węzły zlokalizowane na S19 posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy, dlatego nie będą wymagały rozbudowy. Sumaryczna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,9 km.
– W ramach inwestycji powstaną także nowe obiekty inżynierskie w tym: estakada o dł. 157,5 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym 1 z funkcją przejścia dla zwierząt średnich), trzynaście przejść dla zwierząt, przejazd gospodarczy i dwa przepusty – informuje GDDKiA.
Estakada w Nienadówce
W ramach ochrony środowiska zostaną wykonane: cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 km ekranów akustycznych, zbiorniki retencyjne (13 szt. otwartych i 4 szt. zamknięte). Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe.
– W Nienadówce droga poprowadzona zostanie estakadą w odległości ok. 30 m od kościoła parafialnego p.w. Św. Bartłomieja Apostoła, usytuowanego przy istniejącej drodze DW878. Ze względu na ochronę tego obiektu sakralnego reprezentującego styl neogotycki, w decyzji środowiskowej określono warunki realizacji robót budowlanych w rejonie kościoła. Zastosowane zostaną tam pale wiercone i nie będą stosowane walce wibracyjne. Wykonany też zostanie ekran przeźroczysty w celu ekspozycji walorów historycznych i zabytkowych – dodają drogowcy z GDDKiA.
Stacja paliw na MOP Stobierna
Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (strona wschodnia) zostanie rozbudowany do kat. II. Oznacza to, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe.
S19 Lublin - Rzeszów - Barwinek
Warto też dodać, że w związku z budową S19 sporo dzieje się również na południe od Rzeszowa. Obecnie w realizacji, w systemie „Projektuj i buduj”, są odcinki:
- Rzeszów Południe - Babica (długość ok. 10,3 km, wartość umowy na realizację 2,23 mld zł),
- Iskrzynia – Miejsce Piastowe (długość 10,3 km, wartość umowy na realizację ok. 365 mln zł),
- Miejsce Piastowe – Dukla (długość 10,1 km, wartość umowy na realizację ok. 478 mln zł).
- Na etapie przetargu znajduje się 29,7 km drogi ekspresowej S19:
- Babica – Jawornik – długość 11,5 km, na etapie przetargu (po wyborze najkorzystniejszej oferty, postępowanie jest w trakcie kontroli Prezesa UZP),
- Dukla – Barwinek – długość 18,2 km, na etapie przetargu (otwarcie ofert 24 stycznia 2022 r.).
Na etapie opracowania koncepcji programowej jest 23,6 km. Są to odcinki:
- Jawornik – Lutcza – długość 5,2 km,
- Lutcza – Domaradz – długość 6,3 km,
- Domaradz – Iskrzynia – długość 12,1 km.