Od 23 grudnia Via Carpatia na Podkarpaciu jest dłuższa o kolejne 8 kilometrów. Kierowcy mogą już korzystać z odcinka drogi ekspresowej S19 Łowisko – Sokołów Małopolski. Dzięki temu trasą szybkiego ruchu można już bezpośrednio dojechać od węzła Rudnik nad Sanem do Rzeszowa.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:
Tylko w tym roku na Podkarpaciu do dyspozycji kierowców oddano ponad 45 kilometrów drogi ekspresowej S19. To odcinki Lasy Janowskie – Zdziary, Rudnik nad Sanem – Nisko Południe, Nisko Południe – Jeżowe, Jeżowe – Łowisko, a od 23 grudnia również Łowisko – Sokołów Małopolski.
Pozostał jeden odcinek drogi ekspresowej S19
- Pomiędzy Rzeszowem a granicą województw podkarpackiego i lubelskiego w budowie pozostał jeszcze jeden odcinek, Zdziary - Rudnik nad Sanem, który udostępnimy kierowcom w I połowie przyszłego roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Rzeszowie. Łącznie w województwie podkarpackim kierowcy mają już do dyspozycji prawie 76 kilometrów szlaku Via Carpatia. - Odcinek S19 Łowisko - Sokołów Małopolski Północ udostępniamy do ruchu cztery miesiące przed terminem zakończenia robót wynikającym z umowy. Będą występować lokalne ograniczenia, ale nie ma co czekać, skoro kierowcy mogą skorzystać z nowo wybudowanej trasy i tym samym przejechać drogą ekspresową pomiędzy węzłami Rudnik nad Sanem oraz Rzeszów Wschód na skrzyżowaniu S19 z A4 – informuje GDDKiA. Oddany 23 grudnia 2021 r. odcinek ma długość około 8,2 kilometra. Wartość kontraktu wynosiła 286 403 716,49 zł. W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe (Łowisko i Sokołów Małopolski Północ), sześć wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt średnich górą i dołem) oraz dwa przepusty dla zwierząt małych o funkcji ekologicznej. Drogowcy zwracają uwagę, że na węzłach obowiązywać będzie ograniczenie prędkości (węzeł Łowisko do 70 km/h, węzeł Sokołów Małopolski Północ do 50 km/h). - Do czasu zakończenia wszystkich prac na Miejscach Obsługi Podróżnych, będą one wyłączone z użytkowania. Do wiosny przyszłego roku wykonawca będzie prowadził jeszcze roboty, które nie będą jednak wpływały na ruch na ciągu głównym S19 – przekazuje GDDKiA. - Jezdnia jest w pełni gotowa. Potwierdziła to decyzja Wojewódzkiego Urzędu Nadzoru Budowlanego, więc jesteśmy przekonani, że droga jest bezpieczna i oddajemy ją do ruchu, tak aby już w tym roku można było przejechać całą trasę od Rudnika do Rzeszowa – mówi „Sztafecie” Bogdan Tarnawski, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber już od kilku miesięcy obiecywał, że jeszcze w tym roku brakujące odcinki drogi ekspresowej S19 między węzłem Rudnik nad Sanem a Rzeszowem zostaną oddane do użytku. No i słowa dotrzymał. Podkreśla przy tym, że tempo budowy było ekspresowe, co przy tak skomplikowanym zadaniu jak budowa ekspresówki naprawdę może budzić podziw.Obwodnica Stalowej Woli i Niska połączona ze szlakiem Via Carpatia

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber
Dofinansowanie z Unii Europejskiej
Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Łowisko do węzła Sokołów Małopolski Północ dofinansowana była ze środków UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Odcinek ten jest częścią projektu dotyczącego budowy drogi ekspresowej S19 Nisko Południe - Sokołów Małopolski Północ. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 1 132 005 519,33 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 587 297 822, 46 zł.Wykonawcą odcinka drogi ekspresowej S19 Łowisko – Sokołów Małopolski jest Budimex S.A.

Wojciech Majdyś, dyrektor rejonu Budimex S.A.
Plany na przyszłe lata

Bogdan Tarnawski, dyrektor oddziału GDDKiA w Rzeszowie
Stan realizacji S19 w województwie podkarpackim:
- 75,7 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Rzeszów Południe),
- 38,9 km - w realizacji (w budowie: Zdziary - Rudnik nad Sanem, w realizacji w systemie Projektuj i buduj: Rzeszów Południe - Babica, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),
- 53,9 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Babica - Jawornik i Dukla - Barwinek, na etapie realizacji koncepcji programowej: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia).
Ciekawostki z budowy
Na tym odcinku drogi ekspresowej S19 wykonano ok. 829 000 m3 wykopów i ok. 463 700 m3 nasypów drogowych. Wykop o takiej objętości pomieściłby aż trzy stadiony piłkarskie, natomiast z takiej ilości urobku ziemnego powstałaby góra 24 razy większa niż krakowski Kopiec Kraka. Ponadto, w ramach robót budowlanych, ułożono 912 000 m2 warstw bitumicznych (w tym podbudowa, warstwa wiążąca i ścieralna), co stanowi teren 2,5 raza większy niż powierzchnia Morskiego Oka. Z kolei do budowy wszystkich obiektów mostowych wykorzystano 1 043 ton stali. Tyle samo ważą aż 174 największe na świecie słonie afrykańskie. Cały zakres inwestycji objął teren o powierzchni ok. 135 ha, co stanowi obszar ponad 5,5 raza większy niż powierzchnia Placu Defilad w Warszawie.
Komentarze