Dzięki Funduszom Europejskim nasz region może realizować różnorodne cele społeczne, gospodarcze i kulturalne. Prowadzona w październiku i listopadzie kampania informacyjno–promocyjna przyczyniła się do wzrostu świadomości mieszkańców na temat efektów unijnego wsparcia w regionie. Częścią kampanii były także wydarzenia angażujące mieszkańców województwa.
Ponad 2,1 mld euro dla regionu
W haśle przewodnim kampanii – „Z Funduszami Europejskimi €=mc2” – kryje się wyjaśnienie tego, jak Fundusze Europejskie służą zrównoważonemu rozwojowi Podkarpackiego. Ponad 2,1 mld euro („e”) z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego (RPO WP) sprawiło, że nasz region zyskał wiele nowych możliwości („m”) i narzędzi do realizacji najważniejszych celów („c”).
– Zależało nam na tym, aby zwiększyć wśród mieszkańców regionu świadomość skali unijnego wsparcia oraz pokazać różnorodność projektów, których realizacja była możliwa dzięki środkom unijnym. Wśród tysięcy projektów są nie tylko duże inwestycje infrastrukturalne, ale także wiele mniejszych inicjatyw, nastawionych na poprawę jakości życia mieszkańców Podkarpacia – podkreśla Wioletta Rejman, Dyrektor Departamentu Promocji, Turystyki i Współpracy Gospodarczej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.
Odmienione Podkarpackie
Na potrzeby kampanii zrealizowano serię krótkich filmów obrazujących, jak Podkarpackie wykorzystuje środki z RPO WP 2014-2020. Filmy są dostępne na YouTube w serwisie „Odmienione Podkarpackie”.
Filmiki ukazują różnorodne inicjatywy, których realizacja ułatwiła codzienne życie mieszkańców regionu lub też stworzyła im nowe możliwości. W gronie „bohaterów” filmików znalazły się takie przedsięwzięcia, jak: modernizacja linii kolejowej nr 25 relacji Dębica – Mielec, powstanie Inkubatora Przedsiębiorczości Krosno czy realizacja ciekawego projektu edukacyjnego – budowy i doposażenia planetarium w Radomyślu Wielkim.
Przykłady projektów wykorzystano także w spotach radiowych i telewizyjnych. Aktualne informacje o kampanii, organizowanych w jej ramach wydarzeniach i konkursach oraz wybranych projektach dofinansowanych z RPO WP znalazły się również na Facebooku (@Odmienionepodkarpackie).
Częścią kampanii była także specjalna zakładka „Z Funduszami Europejskimi €=mc2” na stronie www.RPO.podkarpackie.pl. Zaprezentowano na niej przykłady już zrealizowanych projektów dotyczących m.in. innowacyjnej gospodarki, cyfrowych usług publicznych, kultury czy edukacji.
Nauka przez zabawę (z nagrodami!)
Największymi odbiorcami Funduszy Europejskich są mieszkańcy Podkarpackiego – dlatego bardzo ważną częścią kampanii były wydarzenia angażujące lokalną społeczność.
Duże emocje towarzyszyły rozstrzygnięciu konkursu filmowego. Pasjonaci reportażu i… funduszy w Podkarpackim mogli zamieszczać na Facebooku krótkie materiały filmowe, pokazujące unijne projekty w swoim najbliższym sąsiedztwie.
Zwycięski film obrazuje, jak środki unijne zmieniły edukację ekologiczną na Podkarpaciu. Autor w dynamiczny sposób prezentuje Stowarzyszenie Ekoskop Rzeszów, które dzięki dotacji mogło zakupić sprzęt (m.in. nowe mikroskopy) oraz zyskało możliwość prowadzenia warsztatów edukacyjnych w szkołach.
Drugie miejsce zdobył filmik poświęcony rozwojowi ścieżek rowerowych w Jaśle, a trzecie – spot prezentujący ciekawe inwestycje w powiecie dębickim.
Zwycięska trójka otrzymała nagrody rzeczowe m.in. profesjonalny zestaw do tworzenia filmów.
Popularyzacji Funduszy Europejskich służyła także gra miejska pn. „Tropimy Fundusze Europejskie”, którą zorganizowano w październiku na terenie Rzeszowa.
Więcej informacji o korzystaniu ze środków unijnych można uzyskać w Punktach Informacyjnych Funduszy Europejskich, które mieszczą się w Rzeszowie, Sanoku, Przemyślu, Krośnie, Tarnobrzegu i Mielcu.