Duża masa, ogromna objętość, ostre krawędzie, mieszanka materiałów i substancji. Uprzątnięcie gruzowiska po zrównanym z ziemią budynku stanowi poważne wyzwanie. Z tego powodu lepiej dobrze wszystko zorganizować i zaplanować, aby uniknąć trudności czy opóźnień. Do tego potrzeba pewnej wiedzy o tym, jak takie porządki wyglądają okiem fachowców.
Gruz i pozostałe śmieci należy składować w specjalnym kontenerze. Razem lub osobno
Różnica polega przede wszystkim na kosztach usługi. A to, który wariant będzie bardziej opłacalny, zależy finalnie od wielu różnorodnych zmiennych. Czasami lepiej zapłacić więcej za wywóz gruzu zmieszanego, niż poświęcać czas na segregację odpadów w taki sposób, aby do pojemnika trafiał gruz czysty. Poza materiałami stałymi (tłuczeń, kamienie, cegły itd.) specjaliści z firmy ALFA PARTNER wyróżniają kilka kolejnych typów odpadów budowlanych, w tym:
- papy i wełny mineralne
- materiały sypkie (piasek, resztki zapraw i klejów, ziemia)
- materiały płynne (farby, grunty, a także pojemniki po nich)
- azbest i inne materiały niebezpieczne
Każdy z powyższych typów odpadów należy składować w osobnym kontenerze. Same pojemniki występują w kilku wariantach. Najczęściej spotykaną odmianą są kontenery otwarte – najzwyklejsze metalowe bryły z prostopadłymi krawędziami, pozbawione pokrywy. Często posiadają z boku specjalne drzwi, dzięki którym nie wrzuca się wszystkiego jak leci, tylko można odpady ułożyć ręcznie, a dzięki temu wykorzystać objętość kontenera do maksimum. Poza tym dostępne są kontenery zamknięte, niskie i duże, o pojemności odpowiednio 5-18 oraz 16-40 metrów sześciennych.
Materiały uznawane za niebezpieczne należy poprawnie zabezpieczyć przed wywozem i utylizacją
Doskonałym przykładem będzie tutaj azbest – niegdyś powszechnie wykorzystywany w pokryciach dachowych. Prawidłowy demontaż eternitu z poszycia to dopiero początek. Najpierw trzeba znaleźć specjalistów, którzy posiadają odpowiednią koncesję. Listą uprawnionych firm dysponują lokalne władze, najczęściej w wydziale ochrony środowiska. Potem należy dokonać zgłoszenia o usunięciu azbestu do administracji budowlanej. Po wszystkim wykonawca wystawia zaświadczenie o oczyszczeniu terenu w sposób zgodny z wymogami. Potwierdzenie legalności utylizacji to ważny dokument, w przypadku ewentualnych kontroli można spać spokojnie. W przeciwnym wypadku trzeba się liczyć z konsekwencjami, nie tylko finansowymi.