Dla pacjentów przebywających w izolacji domowej, Ministerstwo Zdrowia wdrożyło program Domowej Opieki Medycznej (w skrócie DOM) mający na celu zdalne monitorowanie stanu zdrowia pacjentów. Wszystko po to, by pacjenci nie zgłaszali się do szpitali zbyt późno.
Program wykorzystuje pulsoksymetr jako narzędzie diagnostyczne i aplikację PulsoCare do przekazywania i monitoringu danych pacjentów.
Do programu „DOM” automatycznie kwalifikowane są osoby z pozytywnym wynikiem testu na koronawirusa i które jednocześnie ukończyły 55. rok życia. Na podany numer telefonu komórkowego otrzymają SMS-a, a w ciągu 24 godzin Poczta Polska ma im dostarczyć paczkę z urządzeniem. Z kolei osoby z pozytywnym wynikiem testu, ale które jednocześnie nie ukończyły wskazanego wieku, będą musiały albo zarejestrować się na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia, albo dokonać rejestracji „tradycyjną ścieżką” – czyli za pośrednictwem lekarzy POZ zarejestrowanych w „DOM”. Gdy to zrobią, również będą mogły otrzymać urządzenie.
– Pacjenci uczestniczący w tym programie zostaną objęci zdalnym monitoringiem parametrów, w tym poziomu saturacji, czyli nasycenia krwi tętniczej tlenem, tętna, temperatury oraz objawów chorobowych. Wprowadzenie bieżącego nadzoru nad pacjentami pozostającymi w izolacji domowej jest konieczne ze względu na wysoki poziom stwierdzanych zakażeń. Taki nadzór będzie sprawowany w sposób ciągły przez Centrum Kontaktu powołane przez Ministerstwo Zdrowia i będzie dla pacjentów bezpłatne – informuje Rafał Śliż, rzecznik prasowy Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Rzeszowie.
Pulsoksymetr to niewielkie urządzenie nakładane na palec, zaś PulsoCare to aplikacja możliwa do zainstalowania na smartfonie, dzięki której informacje z pulsoksymetru trafiać będą do specjalistów.
– Aplikacja w prosty i intuicyjny sposób prowadzi pacjenta przez cały proces badania, które będzie się składało z badania pulsoksymetrem i wywiadu medycznego w postaci ankiety. Konsultanci i lekarze będą monitorować wyniki pomiarów pacjentów i w razie konieczności wezwą pogotowie ratunkowe. W sytuacjach niepokojących pacjent zostanie skierowany na zdalną konsultację, która odbędzie się w formie teleporady. Kluczowe w tym procesie jest odpowiednio wczesne uchwycenie przez lekarzy grupy pacjentów, którzy ze względu na pogorszenie stanu zdrowia powinni trafić na leczenie szpitalne. System będzie nadzorowany w Centrum Kontaktu przez całą dobę, stanowiąc wsparcie dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej – wyjaśnia Rafał Śliż.
Do kogo zwrócić się o pomoc w razie problemów bądź wątpliwości?
Telefoniczna Informacja Pacjenta: 800 190 590 – więcej informacji na temat zakażenia koronawirusem, kwarantanny czy izolacji.
Infolinia Techniczna: 790 544 988 – w przypadku problemu z instalacją lub działaniem aplikacji PulsoCare.
Infolinia Domowej Opieki Medycznej: 22 735 39 40 – w przypadku gdy mieliśmy lekarską poradę telemedyczną i nie otrzymaliśmy skierowania lub recepta została błędnie wystawiona, lub gdy chcemy skorzystać z bezpłatnej porady psychologa.