Terminale płatnicze można spotkać w wielu miejscach: sklepach, kawiarniach, na stacjach benzynowych czy w gabinetach kosmetycznych. Jakie są główne powody, dla których przedsiębiorcy wyposażają się w terminal płatniczy? Co zyska Twoja firma, jeżeli zdecydujesz się przyjmować płatności bezgotówkowe?
Transakcje bezgotówkowe – jak płacą polscy konsumenci?
Wybierając się na zakupy, coraz więcej klientów rezygnuje z gotówki. Potwierdzają to dane zebrane przez Narodowy Bank Polski. Przykładowo tylko w II kwartale 2020 r. w Polsce przeprowadzono 1,362 mld transakcji bezgotówkowych. Jak można przeczytać w artykule „Terminale płatnicze czy gotówka – jak wolą płacić Polacy?”, zmiany przyzwyczajeń Polaków w zakresie preferowanego sposobu płatności wynikają z różnych czynników. Dla wielu klientów istotne jest to, że płatność kartą:
- Jest szybka. Wystarczy jedynie przyłożyć kartę do terminala płatniczego lub włożyć ją do czytnika i wpisać numer PIN, aby usługa lub zakupy zostały opłacone. Drugi sposób płatności w dalszym ciągu jest szybszy niż szukanie gotówki.
- Jest bezpieczna. Dostawcy kart płatniczych dbają nie tylko o wygodę użytkowników, ale również o ich bezpieczeństwo. Z tego względu kartą zbliżeniową można opłacić rachunek o wysokości maksymalnie 50 zł (obecnie kwota ta została zwiększona do 100 zł ze względu na pandemię COVID-19).
- Pozostawia ślad. Płatność kartą zostaje odnotowana w historii transakcji rachunku bankowego. Dzięki temu klient może w dowolnym momencie do niej wrócić. Przy składaniu reklamacji transakcja może być dowodem zakupu – wówczas nie jest potrzebny paragon.
Rosnąca z roku na rok liczba transakcji bezgotówkowych to wyraźny sygnał dla przedsiębiorców. Aby pozostać konkurencyjnym, warto zaopatrzyć się w terminal płatniczy od pep.pl i umożliwić klientom płatność bezgotówkową.
Jak terminal płatniczy wpływa na wzrost obrotów firmy?
Podstawową korzyścią płynącą z posiadania przez przedsiębiorcę terminala płatniczego jest możliwość zwiększenia przychodów. Według organizacji płatniczych firma umożliwiająca płatności bezgotówkowe może odnotować wzrost obrotów nawet o 30 proc. Dla przedsiębiorcy oznacza to możliwość dalszego rozwoju. Większy przychód pozwala np. na zakup nowego sprzętu do firmy czy otworzenie nowego punktu.
Pamiętać trzeba też o przyzwyczajeniach konsumentów. Większość z nich płacąc kartą wydaje więcej. Działa tu prosty mechanizm psychologiczny – klient nie widzi fizycznych banknotów czy monet, a to z kolei sprawia, że łatwiej mu się rozstać z pieniędzmi. Dla przedsiębiorcy ta zależność jest korzystna i przekłada się na jego miesięczny zarobek.
Rosnące zyski nie są jednak jedynym powodem, dla którego warto rozważyć udostępnienie klientom płatności kartą debetową lub kredytową – równie istotna jest przewaga konkurencyjna, którą może zdobyć przedsiębiorca. Klient przyzwyczajony do płatności bezgotówkowych mając do wyboru dwa sklepy oferujące te same produkty, wybierze ten, który umożliwi mu płatność w preferowany sposób.
Szybsza i prostsza obsługa klientów oraz bezpieczeństwo
Długa kolejka w sklepie może spowodować, że klienci pozostawią pełne koszyki zakupowe i skierują się do wyjścia. Wprowadzenie terminali płatniczych zwiększa efektywność pracy kasjerów. Mogą oni szybko zeskanować kody z produktów, a następnie przyjąć płatność kartą debetową lub płatniczą. Trwa to zaledwie sekundy. Terminal oznacza także większe bezpieczeństwo, gdyż:
- Nie ma możliwości, aby kasjer pomylił się przy wydawaniu reszty. To korzyść również dla pracowników sklepu czy punktu usługowego, którzy nie muszą się martwić wystąpieniem manka.
- Kasjer nie przyjmie fałszywego banknotu. To zawsze kłopot dla firmy – konieczne jest wezwanie policji i ustalanie, jak doszło do tego, że w kasie znalazł się fałszywy banknot.
- Nie trzeba martwić się o transport gotówki do banku. W niewielkich firmach to szef lub wyznaczeni pracownicy muszą przetransportować pieniądze do banku. Chwila nieuwagi może spowodować, że cały utarg przepadnie.
Dzięki płatnościom bezgotówkowym można ograniczyć ryzyko napadu i kradzieży środków znajdujących się w kasie. Zyskuje na tym zarówno właściciel punktu handlowo-usługowego, jak i pracownicy, którzy w miejscu pracy mogą czuć się bezpiecznie.
Artykuł nadesłany